lördag 20 februari 2010

Veckans alster

Tillsammans med "Emil-skjortan" lämnade jag även en enklare skjorta, med indiskt sprund och bara en knapp. Skjortorna är levererade, och åtminstone ägarens mamma är nöjd med dem!

I veckan beställde jag den japanska mönsterboken Stylish dress, som många duktiga sömmerskor skrivit gott om. En japansk bok, översatt till finska, man kan ju undra hur det skulle fungera...... Boken är underbar, jag vill sy ALLA modeller, det känns mest svårt att välja! Jag valde en modell på måfå, och sydde den i 2 varianter. Den ena blev ganska lik en natt-särk, den andra lite mer som en köksgardin.... suck! Kanske den rutiga kan fungera med jeans till, eller halvlånga leggings till våren.

Hur som helst, jag tror att det hänger lite på vilket tyg man använder, både vad gäller kvalitet och mönster, och mina försök blev inte precis till belåtenhet. Bättre försök nästa gång!

Nu ska jag nog rita av ett annat mönster, och testa vidare, vill göra allihop! Något av dem borde ju bli bra. Boken är enkel att följa, trots att jag inte kan ett ord av vare sig japanska eller finska!

1 kommentar:

  1. Hej
    Oj vad du ligger i. Tänk vad fin du kommer att bli till våren då du skall bära alla dina alster :)
    jag tror minsann inte att det bara var mamman som var nöjd med de 2 superfina pojkskjortorna. Utan även modellen och pappan likaså:)
    Vi ses i morgon.
    Kram Kram

    SvaraRadera