lördag 31 juli 2010

Nästan stiltje....

.... har det varit i syhörnan under juli månad. Alldeles för varmt, alldeles för mycket längtan efter sol och bad, alldeles för mycket allt annat. Listan över saker, som har gjort att sytiden varit väldigt liten kan göras lång, men det känns faktiskt som det inte gör så mycket. Jag har oftast inte haft sy-lust, och det är inget att göra åt.

Lite har det blivit i alla fall. jag har som sagt testat smock, för första gången, inspirerad av många andra sy-bloggare. Det har blivit klänningar och linnen, både till stora och små tjejer. Några har fastnat på bild, och här kommer de.....

Först ut är yngsta dotterns turkosa klänning, tyg från Stoff & Stil, kantband från gömmorna. Uppskattad och flitigt använd.















Linne/top till min kära lillasyster. Modellar gör min stora fina tjej, tack för det!

Tyget är ett örngott, pyntat med spets från gömmorna. (Jag lyckas inte rotera bilden tyvärr, så man får luta huvudet lite istället! )






Klänning i rosa-blommigt tyg från Stoff & Stil till söta lilla E. Hon är snart 2½ år, och blev jätteglad för klänningen. Jag har hört att den används flitigt, och det är ju skoj.


















Sist ut en klänning till mig själv, fast dottern modellar. Tyger är både nytt från Stoff & Stil och gammalt från skåpet. Jag trivdes ganska bra i den, men strax efter att den blev klar,"tog sommarvärmen slut", ja den tropiska värmen försvann och mer vanlig svensk sommar kom. Därför har klänningen inte använts jättemycket, men om det bara blir varmt och skönt igen, så åker den nog på.


Jga har några beställningar på klänningar och linnen med smock, måste försöka få de klara INNAN sommaren är helt slut.....

Sen känns det snart dax att sätta igång med velourbrallor, klänningar med ärm och mössor, för hösten är väl här, fortare än man kan önska......

För övrigt, så har jag börjat leta lite efter en liten stuga, typ friggebod, där mina tyger, symaskiner och trådstumpar kan husera. Vi börjar tröttna på att det alltid ligger tygrester, trådar och mönsterpapper lite överallt i huset. Det vore skönt med ett eget kryp-in.

3 kommentarer:

  1. Vad superfina smock-plagg!!! Hoppas ni får användning av dem mer, än borde sommaren inte vara slut tycker man! =)

    SvaraRadera
  2. Fina klänningar! Jag har inte riktigt vågat mig på att sy smock ännu men det står på att-göra-listan :) I juli har det inte blivit mycket sytt för mig heller. Men man måste ju ta tillvara den korta sommaren!

    SvaraRadera
  3. Hej! Och tack för ficktipset!! Vilka fina klänningar! Inte illa att ha en dotter som kan både modella för lillasysters kläder och mammas :)

    SvaraRadera